Supra Brokers i Marsh będą pracować dla rządu

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2012-12-17 00:00

Rządowy grupon wybrał konsorcjum, które doradzi urzędnikom przy zakupie polisy dla aut administracji centralnej.

Centrum Usług Wspólnych (CUW) zrobiło pierwszy krok w kierunku centralizacji ubezpieczeń komunikacyjnych w administracji publicznej. Specjalna jednostka, powołana przy Kancelarii Premiera do organizacji zakupów grupowych w rządzie, wybrała brokera ubezpieczeniowego, który zajmie się organizacją zakupu polisy. Zostało nim konsorcjum dwóch firm: Supra Brokers z Wrocławia i Marsh.Dzisiaj zostanie podpisana umowa.

Dwie oferty bez oceny

CUW potrzebowało aż trzech podejść, by odnieść pierwszy mały sukces na polu ubezpieczeń komunikacyjnych. Najpierw rozpisało przetarg na ubezpieczenie, do którego nikt się nie zgłosił. Towarzystwa majątkowe skarżyły się, że wymagania urzędników nie przystawały do kwoty (kilkunastu milionów złotych), którą administracja chciała przeznaczyć na polisę. Nie udało się także za pierwszym razem wybrać brokera ubezpieczeniowego, który miał zdjąć z barków CUW ciężar negocjacji z ubezpieczycielami.

Żaden podmiot, który wystartował w konkursie, nie złożył dokumentacji zgodnej z wymaganiami i postępowanie trzeba było powtórzyć. Duet Supra Brokers i Marsh wyprzedził w rywalizacji o rządowy kontrakt dwie inne firmy. W przetargu startowały także sopockie STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi i Mentor z centralą w Toruniu. Obie firmy zaliczają się do największych na rynku brokerów z polskim kapitałem.

Co ciekawe, ich oferty nie zostały przez komisję ocenione. Według CUW, sopocki broker nie złożył w terminie wyjaśnień i nie uzupełnił dokumentacji. Natomiast ofertę Mentora urzędnicy uznali za niezgodną z wymogami konkursu. Poszło o asystowanie brokera przy oględzinach szkód. CUW chciało, by jego przedstawiciele byli przy każdej, nawet najmniejszej kolizji drogowej rządowego auta. Natomiast Mentor zaproponował asystę tylko w uzasadnionych przypadkach.

— Nie planujemy odwoływania się od decyzji CUW — mówi Monika Koszykowska, szefowa zespołu ubezpieczeń komunikacyjnych w STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Odliczanie do przetargu

Według naszych rozmówców, zadaniami nowego brokera będą: przegląd i klasyfikacja flot poszczególnych ministerstw i urzędów centralnych, a następnie przekonanie urzędników, by przystąpili do centralnego ubezpieczenia. W niektórych przypadkachmoże to być trudne, bo floty różnią się pod względem wielkości i składu.

— Przybliżony termin rozpoczęcia postępowania wyboru ubezpieczyciela to drugi kwartał 2013 r. — mówi Mateusz Matejewski, dyrektor CUW. Dodaje, że polisą mogą zostać objęte auta około 60 urzędów centralnych.

Grube miliony

Supra Brokers i Marsh nie są jedynymi brokerami, którzy obsługują CUW. W październiku centrum powierzyło firmie Mentor wsparcie przy zakupie wspólnego ubezpieczenia majątku administracji publicznej. Wartość tego kontraktu będzie zależała od tego, ile urzędów przystąpi do centralnej polisy — może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów złotych.

— Ostateczny termin udzielenia zamówienia uzależniony będzie od danych przekazanych przez urzędy, które stanowić będą podstawę do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków przyszłej umowy. Na obecnym etapie nie jest możliwe precyzyjne określenie daty wyboru ubezpieczyciela — twierdziło w październiku CUW.

Zadaniami brokera będą przegląd i klasyfikacja flot ministerstw i urzędów centralnych, a następnie przekonanie urzędników, by przystąpili do centralnego ubezpieczenia. W niektórych przypadkach może to być trudne.