Oferty na Lux Med w styczniu

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2012-12-04 00:00

Pod nowymi rządami spółka może wejść w ubezpieczenia, rozwijać się przez przejęcia lub usługi z hospitalizacją.

Brytyjska Bupa oraz fundusze Bridgepoint, EQT i BC Partners rozpoczęły badanie Lux Medu. Na razie poprzez wirtualny dataroom — taka forma sprzedaży, gdzie duża część dokumentów jest przygotowana przez sprzedającego, jest preferowana przez fundusze private equity.

— Oferty wiążące mają być składane 15 stycznia — mówią nasze źródła. Z długiej listy funduszy chętnych do kupna Lux Medu zostały już tylko trzy, a mimo to BC Partners nie jest szczególnie zmotywowany do ostrej rywalizacji o największą w Polsce sieć prywatnych przychodni. Wielu chętnych prawdopodobnie odstraszyła cena — mówi się o 10-12-krotności EBITDA.

Ostatnie prognozy wskazują, że Lux Med będzie miał 119 mln zł EBITDA w 2012 r., co daje wycenę rzędu 1,2-1,4 mld zł. Wszyscy nasi rozmówcy są też zgodni — perspektywy łatwego zarobku na Lux Medzie już się skończyły.

Niektórych odstraszyła możliwość wprowadzenia ubezpieczeń medycznych, alternatywy dla systemu abonamentowego. Ale dla innych ubezpieczenia medyczne to pomysł na rozwój Lux Medu.

— Spodziewam się, że inwestor branżowy będzie chciał sprzedawać ubezpieczenia 1 mln klientów Lux Medu, choć zapewne będzie podpisywał też umowy z innymi tego typu placówkami — mówi jedno z naszych źródeł.

Fundusze private equity prawdopodobnie będą chciały wycisnąć dalsze oszczędności ze spółki. Dołączenie kolejnych klientów do systemu abonamentowego nie będzie już takie proste, bo kto miał kupić abonament, już go ma. Można rozwijać się w mniejszych miejscowościach, co nie jest takie rentowne, albo przejmować mniejsze placówki, na przykład przychodnie przy zakładach pracy.

— Spodziewam się, że jeśli Lux Med kupi fundusz private equity, nastawi się na rozwój usług specjalistycznych z hospitalizacją. Możliwości są spore — od kliniki położniczej poprzez chirurgię — mówi inny nasz rozmówca.